Hoe jezelf voorstellen aan kleuters?
Hoe jezelf voorstellen aan kleuters?
Stel jezelf voor aan de hand van een gemaakte tekening van jezelf, je familie en jouw hobby’s. Daarna laat je de kinderen een tekening maken met daarop een tekening van zichzelf, familie en hobby’s. Loop tijdens het maken van de tekeningen rond en bevraag de leerlingen wat ze tekenen.
Hoe maak je kennis met een nieuwe klas?
Focus op de samenwerking. Aan het begin van het schooljaar zet je de toon voor de rest van het jaar, ook als aankomt op samenwerken. Door gedurende de dag meerdere malen gebruik te maken van 5-minuten werkvormen, stimuleer je de onderlinge kennismaking en samenwerking in de klas.
Wat is een kennismakingsspel?
Een kennismakingsspel wordt gebruikt om het ijs te breken in een groep en om mensen elkaar en elkaars namen te leren kennen.
Wie ben ik kennismaking?
Spel 4: wie ben ik? Dit spel is leuk als de leerlingen elkaar al een beetje kennen, bijvoorbeeld tijdens de groepsvorming in de Gouden Weken. Elke leerling schrijft op een blaadje drie persoonlijke kenmerken. De kenmerken mogen zo gek zijn als je maar wilt, zolang ze maar waar zijn.
Hoe leer je kinderen presenteren?
Bedenk samen iets speciaals om contact te maken met de klas. Gaat de presentatie bijvoorbeeld over ‘het weer’, neem dan voor iedereen een ballon mee om op te blazen tijdens de uitleg over windkracht. De interactie zorgt voor plezier, zowel voor de klas als voor je kind. Plezier is de ingang naar succesvol leren!
Hoe krijg ik het stil in een kleuterklas?
Geef één van je kleuters de klaspop met bordje, ga tussen de groep zitten en begin uitvoerig te kletsen tot de kleuter in kwestie het bord opsteekt. Ga dan heel ostentatief doen wat je van hen vraagt: mooi rechtop zitten of naar de klascirkel komen of (vul zelf maar in) én vooral…. zwijgen….
Hoe leer je leerlingen kennen?
Ontvang je leerlingen persoonlijk. Kennismakingsbingo. Speeddaten. Elkaar leren kennen met de strandbal. Samen eten. In groepsverband werken. Logboek met bijzonderheden.
Hoe moet je les geven?
Praat luid en duidelijk en geef aan hoe lang je instructie duurt. Geef aan wat de leerlingen gaan doen. Geef aan hoe ze het moeten doen. Geef aan hoe lang ze ervoor krijgen. Welke hulp mogen ze gebruiken? (Woordenboek, rekenmachine, overleggen met zijn tweeën?)
Hoe begin je een les?
Aandacht vangen van leerlingen. Structuur aanbrengen in de les . Werken met concreet geformuleerde doelen. Leerlingen motiveren voor en laten oriënteren op de les . Leider zijn in de klas.
Welke vragen stellen bij kennismaking?
Hoe besteed je het liefst een vrije dag? Wat is je favoriete muziek? Van welke vakantie heb je het meest genoten en waarom? Wat is de volgende plek op je bucketlist waar je graag naartoe wil reizen? Wat zijn je hobby’s en hoe ben je ermee begonnen?