Hoe stel je jezelf voor in de klas?
Hoe stel je jezelf voor in de klas?
Je kunt een paar dingen over jezelf vertellen (naam, leeftijd, waarom je voor het docentschap en jouw vakgebied gekozen hebt, wat je leuk vindt aan lesgeven en misschien wat leuke feitjes). Je kunt jezelf voorstellen aan de hand van een fotocollage, een leuk vakantieverhaal of een bijzondere ervaring…
Wat moet de nieuwe juf van mij weten?
Vraag ouders wat zij belangrijk vinden dat de volgende leerkracht weet van hun kind of van de thuissituatie. Voer aanvangsgesprekken in de eerste twee tot vier weken van het nieuwe schooljaar, met ouders en leerlingen. Maak een groepsfoto: beschrijf je groep.
Wat is een Doorschuifmiddag?
Tijdens de doorschuifmiddag aan het einde van het schooljaar gaan alle kinderen een middagje oefenen in de nieuwe groep bij de nieuwe leerkracht. Tijdens deze middag krijgen de kinderen van de leerkracht informatie over het nieuwe jaar en de belangrijke activiteiten die gaan plaatsvinden.
Hoe begin je de les?
Aandacht vangen van leerlingen. Structuur aanbrengen in de les . Werken met concreet geformuleerde doelen. Leerlingen motiveren voor en laten oriënteren op de les . Leider zijn in de klas.
Hoe jezelf voorstellen op een creatieve manier?
Gebruik geen jargon of populaire woorden als agile of lean. Zorg dat een kind het ook snapt. Gebruik zo weinig mogelijk woorden als mogelijk. Zorg ervoor dat mensen meer willen weten en vragen gaan stellen. En het allerbelangrijkste: wat vind je zo leuk aan wat je iedere dag doet?
Hoe maak je een les interessant?
Maak de les interessant Natuurlijk hoef je niet van elke les een quiz of verhaalspel te maken, maar met filmpjes, observaties, experimenten of tekenopdrachten kun je lessen gemakkelijk interessanter en leerzamer maken.
Hoe bereid je een goede les voor?
Maak een format. Maak een algemeen format dat jij prettig vindt werken. Organiseer je lesvoorbereidingen. Zorg voor een overzichtelijke mappenstructuur waarin je je lesvoorbereidingen opslaat. Zorg voor voorspelbaarheid en afwisseling.
Hoe ziet de ideale leerkracht eruit?
Elke leerkracht heeft een eigen, authentieke manier van lesgeven. Een leerkracht met veel eigenheid heeft de mogelijkheid om een sfeer te creëren die aangenaam is voor hem en voor zijn leerlingen. Door zijn eigen vorm van humor en energie weet hij de leerlingen te betrekken bij de les en ze bovendien te motiveren.
Wat verwacht je van een leerkracht?
Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega’s en directeurs het vaakst vermelden als ‘sterkste eigenschap’ van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.
Wat te doen als leerlingen niet luisteren?
Praat niet te luid of te snel. Geef geen instructies tot iedereen stil is. Betreed het domein van de leerlingen: loop door de klas, spreek babbelaars van dichtbij rustig aan. Breng rustmomenten in je les: lezen, individuele oefeningen, videofragment …