Wat is de geschiedenis van social media?
Wat is de geschiedenis van social media?
De eerste vorm van social media komt al uit de jaren ’70 van de vorige eeuw. Toen werd het namelijk mogelijk om via de zogenaamde fora mee te praten over interessante onderwerpen. Voor de echte opkomst van social media moeten we echter verder in de tijd; zo rond de jaren ’90.
Welk jaar is social media ontstaan?
Om meer te weten over het eerste social media kanaal gaan we terug naar 1979. Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek.
Welke social media bestaat er?
Facebook. Twitter. LinkedIn. Pinterest. Instagram. Snapchat. YouTube. TikTok.
Hoe lang social media?
Gemiddeld besteden we dagelijks 98 minuten op social media. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar brengen de meeste tijd door op social media; gemiddeld 143 minuten per dag. Met evengoed 82 minuten per dag, besteedt de 65+ leeftijdscategorie de minste tijd op social media.
Wat is het doel van social media?
Het doel van social media is over het algemeen wel hetzelfde, namelijk aandacht vragen voor een bepaald doel. Dit kan in de persoonlijke aard liggen, maar ook met een commercieel tintje worden uitgebracht. Aandacht is waar het steeds vaker om gaat en diezelfde aandacht wil jij vragen voor jouw product of dienst.
Wat zijn de kenmerken van social media?
User generated content. Delen staat centraal. Interpersoonlijk (peer to peer) Groepsvorming/communities. Min of meer openbaar. Profielen. Faciliteren snelle verspreiding van informatie. Waarde netwerk hangt af van aantal gebruikers.
Wat zijn de voordelen van social media?
Op de hoogte blijven. Kijken wat anderen aan het doen zijn , ook van beroemdheden en BN’ers. Contact onderhouden met vrienden en nieuwe vrienden maken. Een bron van informatie en advies. Je kunt laten zien wie je bent of wie je zou willen zijn . Het is gratis en eenvoudig.
Wat zijn de voor en nadelen van social media?
De kans op reputatieschade. Social media geeft je de kans om een goede indruk te maken op je (potentiële) klantenkring. Beperkingen in het type content. Je bent niet altijd helemaal vrij om te kiezen wat voor soort content je kunt plaatsen. Niet zo makkelijk als het (wellicht) lijkt.
Is social media een trend?
Social media in Nederland Social media kanalen zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap en ze blijven voortdurend in ontwikkeling. Het is dan ook geen verrassing dat het aantal Nederlanders dat social platformen gebruikt het afgelopen jaar opnieuw enorm is gestegen.
Wat is het meest gebruikte social media?
Gebruik van social media in Nederland 2020 De grootste Social media platforms in Nederland in 2020 zijn: Whatsapp: 12,1 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019. Facebook: 10,4 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019. YouTube, 9,1 miljoen gebruikers, groei 5% t.o.v. 2019.